Marketing 4.0

Contentstrategie

Omschrijving

Marketing 4.0 is gericht op de beïnvloeding van de (digitale) klant tijdens het koopproces op basis van kennis over het gedrag van de klant: de digitalisering en personalisatie van de marketing. Focus ligt op het maximaliseren van de klanttevredenheid en het beïnvloeden van aankoopintenties.

Marketing 4.0 is de wijze waarop organisaties klanten effectiever bereiken en de klantrelaties behouden. Het draait er om hoe organisaties op authentieke wijze "stijl met inhoud" combineren om flexibeler en adaptiever te zijn. Dit alles met ondersteuning van contentinstrumenten en kanaalinstrumenten zoals Customer Relations Management systemen, Big Data, Customer Data Platforms, Content Operations Platforms, Hybride Content Management systemen en Aanbevelingsengine.

Het begrip Marketing 4.0 is van Philip Kotler, een Amerikaanse professor in Internationale Marketing.

Contentstrategie

Doel van een contentstrategie is planmatig en duurzaam bepalen wat de doelgroep nodig heeft en waardeert. Ook staat in de contentstrategie hoe content effectief bij kan dragen aan de merkwaarden en doelstellingen van de organisatie. Vanuit de identiteit is ook duidelijk waar de organisatie voor staat en wat doelgroepen kunnen verwachten en beleven.