Klanttaal

Contentstrategie
Contentinstrumenten

Omschrijving

In de wereld van content zijn eigenlijk twee soorten "talen" te onderscheiden; te weten "klanttaal" en "vaktaal". Vaktaal wordt ook wel "jargon" genoemd. Regelmatig wordt vakjargon gebruikt als er iets gecommuniceerd wordt. Dat is niet erg als de content gericht is op mensen binnen het specifieke vakgebied waar het jargon gehanteerd wordt.

Het is wel lastig als een doelgroep "bereikt" moet worden die niet in het vakgebied actief is. Dan is content in de taal en op het kennisniveau van de klant essentieel, want dan wordt de content direct begrepen door de doelgroep.

Spreken we over klanttaal, dan gaat het ook over de juiste aanspreektoon richting de specifieke doelgroep. Elk doelgroepsegment heeft zijn eigen woordkeuze en stijl. Om een doelgroep te "bereiken" is het belangrijk om de taal en het kennisniveau van die specifieke doelgroep te kennen en toe te passen.

Contentstrategie

Doel van een contentstrategie is planmatig en duurzaam bepalen wat de doelgroep wenst, nodig heeft en waardeert. Ook staat in de contentstrategie hoe content effectief bij kan dragen aan de merkwaarden en doelstellingen van de organisatie. Dankzij een sterke identiteit is ook duidelijk waar de organisatie en merk voor staat en wat doelgroepen kunnen verwachten en beleven.