Persona
Omschrijving
Een persona is eigenlijk gewoon een profiel: een gedetailleerde omschrijving van een doelgroep(segment). Het is een schets van een fictieve klant met zijn eigen behoeften, wensen, gewoonten, drijfveren en percepties.
Die fictieve klant staat symbool voor een bepaald segment. Segmenten zijn groepen die overeenkomen op verschillende kenmerken. Bijvoorbeeld leeftijd, regio of gedrag, zoals "traditioneel zijn". Een voorbeeld is: schoolverlaters.
Een persona of klantprofiel bevat alle kenmerken van ieder doelgroepsegment. Een goed profiel is nodig om de verschillende doelgroepsegmenten te kunnen bedienen met de juiste content, kanalen en functionaliteit. Door de kennis over het segment kan er maatwerk worden geboden. Vanuit het beheerperspectief is het belangrijk om het aantal doelgroepsegmenten (klantprofielen) te beperken.
Contentinstrumenten
Doel van contentinstrumenten is contentspecialisten te ondersteuning bij de ontwikkeling, publicatie, distributie en het beheer van alle content. Zo werkt content altijd doel- én doelgroepgericht.
Lees meer over Contentinstrumenten

Personalisatie: zo maak je het verschil met je marketingstrategie
Met hyperpersonalisatie kun je gericht en gepast klanten bereiken. Daardoor voelen ze zich gezien en bijzonder – en bind je ze aan je merk.
Lees meer

Hoe ontsnappen we uit de filterbubbel?
Zoekmachines en sociale media stemmen hun content af op eerder zoekgedrag. Het resultaat: jij krijgt geen objectieve hits of posts te zien, waardoor je telkens wordt bevestigd in wat je al wist of dacht.
Lees meer

Kiezen tussen een headless en hybride CMS
Ga je voor een traditioneel, headless of hybride CMS? We leggen de voor- en nadelen uit, zodat duidelijk wordt welk type het beste bij je organisatie past.
Lees meer
Gerelateerd aan Contentinstrumenten (53)
AI
Algoritme
Alt-tag
Atomic content
AVG
Banner
Big Data
Call To Action