Persona

Contentinstrumenten
Contentstrategie

Omschrijving

Een persona is eigenlijk gewoon een profiel: een gedetailleerde omschrijving van een doelgroep(segment). Het is een schets van een fictieve klant met zijn eigen behoeften, wensen, gewoonten, drijfveren en percepties.

Die fictieve klant staat symbool voor een bepaald segment. Segmenten zijn groepen die overeenkomen op verschillende kenmerken. Bijvoorbeeld leeftijd, regio of gedrag, zoals "traditioneel zijn". Een voorbeeld is: schoolverlaters.

Een persona of klantprofiel bevat alle kenmerken van ieder doelgroepsegment. Een goed profiel is nodig om de verschillende doelgroepsegmenten te kunnen bedienen met de juiste content, kanalen en functionaliteit. Door de kennis over het segment kan er maatwerk worden geboden. Vanuit het beheerperspectief is het belangrijk om het aantal doelgroepsegmenten (klantprofielen) te beperken.

Contentinstrumenten

Doel van contentinstrumenten is marketeers en contentspecialisten te helpen bij het uitdenken, creëren, publiceren, distribueren en het beheren van alle content. Dankzij het toepassen van de juiste content tools werkt content altijd doel- én doelgroepgericht.  


Wil je alles weten over zes soorten contentinstrumenten? Download dan onze whitepaper Contentinstrumenten.