Contentarchitectuur
Omschrijving
Contentarchitectuur bestaat uit de richtlijnen en standaarden van de content in alle kanalen. Het is de briefing voor de (ICT) ontwikkelaars t.b.v. de structuur van de content. De contentarchitectuur vloeit voort uit de content- en kanaalstrategie en vormt het fundament voor de structuur voor alle content, SEO en AEO.
In de contentarchitectuur zijn alle contentmodellen en contenttypes gedefinieerd. Doel, functie, structuur en in welk kanaal de content toepasbaar is, wordt in de contentarchitectuur vastgelegd. De metadata en de spelregels en uitgangspunten voor AVG en zoekmachines staan ook in de Contentarchitectuur.
Ook worden alle contentelementen (titel, alinea, afbeelding, etc.) gedefinieerd, waarbij is aangegeven in welk contenttype welk contentelement mag worden gebruikt. Als contentelementen slim worden beschreven en ontwikkeld kunnen deze in losse delen (atomen) opgesplitst worden en zijn ze optimaal herbruikbaar in verschillende contenttypen (atomic content).
Goede contentarchitectuur bestaat uit zeven onderdelen:
- presentatielaag: geeft aan hoe de visuele vorm en samenhang van content eruit ziet en de interactie met de gebruiker plaatsvindt.
- publicatieregels: maken "bezorging" op maat mogelijk van contenttypes en contentelementen op de gewenste plek.
- contentmodel: een soort "mal" die de structuur en samenhang van de contentelementen (content en metadata) binnen een contenttype vaststelt. Het aantal contentmodellen is beperkt.
- contenttype: de vorm en structuur van een artikel, blog, etc.
Contenttypen maken gebruik van contentmodellen. Verschillende contenttypen maken gebruik van één contentmodel.
- metadata: labels voor contentelementent en contenttypen.
- SEO: Search Engine Optimization; zoekmachine optimalisatie om de vindbaarheid van de content te verhogen (zie SEO).
- AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming, beschermt de rechten van personen (zie AVG).
Contentarchitectuur
Doel van contentarchitectuur is de ruggengraat van content en kanalen te versterken. De contentarchitectuur is vaak onzichtbaar in het eindproduct, maar zorgt ervoor dat je je content logisch en consistent presenteert én efficiënt kunt managen. Bovendien helpt het je om content te typeren, definiëren en structureren om zo een consistente en relevante klantbeleving te garanderen – ongeacht het kanaal.
Lees meer over Contentarchitectuur
Checklist: website zichtbaar en vindbaar
Op dit moment verandert er veel op het gebied van zoekmachines, AI-overview, zero-click-search en strengere wetgeving. Om nog relevant te zijn op internet moeten websites fundamenteel anders worden ingericht dan we gewend waren. De checklist Website geeft je inzicht.
Lees meer
Contentarchitectuur: denk vanuit je klant
Door de contentarchitectuur over alle kanalen eenduidig rond behoeftes en intenties in te richten ontstaat er een natuurlijke een vraaggerichte navigatiestructuur:
Lees meer
Contentarchitectuur: klantcases
Contentarchitectuur is vaak onzichtbaar in het eindproduct, maar zorgt ervoor dat je je content logisch en consistent presenteert én efficiënt kunt managen.
Lees meer
Model: Willen weten en werken met de AVG
De AVG is niet complex. Het wordt door veel organisaties complex gemaakt. De AVG biedt juist veel voordelen. Om te profiteren van de AVG breng je de voordelen van de privacywet voor jouw organisatie in kaart. Dit creëert draagvlak bij je medewerkers voor de AVG en houdt iedereen gefocust op het doel: goede data hygiëne dus ook een veel betere de dienstverlening en daardoor een betere concurrentiepositie. De zes stappen van het model AVG helpen je bij de inrichting.
Lees meer
Gerelateerd aan Contentarchitectuur (48)
Algoritme
Alt-tag
Atomic content
AVG
Breadcrumb trail
Canonical tags
CCS Stylesheet
Consent management platform