Algoritme
Omschrijving
Een algoritme is een eindige set van instructies. Anno nu wordt vooral het 'etiket' technologie geplakt op algoritme. Volgens wiskundige Hannah Fry heeft een algoritme vier verschillende functies:
- prioriteren: zoekmachine beslist welke zoekresultaten bovenaan komen te staan;
- classificeren: een medisch algoritme bijvoorbeeld onderscheidt kankercellen van gewone cellen;
- associëren: een datingsite beveelt een geschikte partner aan op basis van bepaalde kenmerken;
- filteren: Siri en Alexa filteren het achtergrondgeluid weg bij hun spraakherkenning. Een ander voorbeeld van filtering is 'collaboratieve filtering'; het algoritme maakt klantgroepen op basis van het gedrag van heel veel klanten. Als het gedrag van één klant past bij een specifieke groep, dan weet het algoritme wat het moet doen.
Een algoritme kan informeren, adviseren of autonoom handelen:
- informeren: het algoritme geeft informatie op basis waarvan door een mens een beslissing genomen kan worden.
- adviseren: het algoritme beveelt een of meerdere acties aan. Bijvoorbeeld een geselecteerde vakantie op basis van zoekgedrag. Of de 'Aanbevolen voor jou'-optie van Netflix. De mens neemt het advies wel of niet over.
- beslissen: het algoritme neemt besluiten zonder verdere menselijke tussenkomst. De meest bekende is de toeslagenaffaire of een beslisboom voor bijvoorbeeld een hypotheekaanvraag.
Contentinstrumenten
Doel van contentinstrumenten is contentspecialisten te ondersteuning bij de ontwikkeling, publicatie, distributie en het beheer van alle content. Zo werkt content altijd doel- én doelgroepgericht.
Lees meer over Contentinstrumenten

Personalisatie: zo maak je het verschil met je marketingstrategie
Met hyperpersonalisatie kun je gericht en gepast klanten bereiken. Daardoor voelen ze zich gezien en bijzonder – en bind je ze aan je merk.
Lees meer

Hoe ontsnappen we uit de filterbubbel?
Zoekmachines en sociale media stemmen hun content af op eerder zoekgedrag. Het resultaat: jij krijgt geen objectieve hits of posts te zien, waardoor je telkens wordt bevestigd in wat je al wist of dacht.
Lees meer

Kiezen tussen een headless en hybride CMS
Ga je voor een traditioneel, headless of hybride CMS? We leggen de voor- en nadelen uit, zodat duidelijk wordt welk type het beste bij je organisatie past.
Lees meer
Gerelateerd aan Contentinstrumenten (53)
AI
Algoritme
Alt-tag
Atomic content
AVG
Banner
Big Data
Call To Action