Ontologie

Contentarchitectuur

Omschrijving

Ontologie is een gezamenlijk opgestelde beschrijving van de werkelijkheid. De beschrijving is door bijvoorbeeld een groep van specialisten geformaliseerd. Om concrete objecten (zoals een fiets en computer) te kunnen catalogiseren, moet een formele gezamenlijk geformuleerde beschrijving van de eigenschappen (de ontologie) zijn opgesteld. Het woord "gezamenlijk" geeft aan dat de ontologie niet enkel betekenis heeft voor één individu, maar geaccepteerd wordt door een hele groep. Dat is belangrijk om het doorgeven, delen en hergebruik van content mogelijk te maken.

Twee voorbeelden:

  • communicatie tussen de units van één organisatie, bijvoorbeeld binnen de telecomsector. Door de snelle ontwikkeling en veranderingen van dienstverlening is het hanteren van dezelfde ontologie (o.a. abonnement, belbundel) tussen bijvoorbeeld het klant- contactcenter, de winkels en de afdeling logistiek essentieel. Als deze terminologie niet goed en eenduidig wordt vastgelegd en onderhouden, krijgen klanten niet wat zij verwachten;
  • samenwerking in de keten van werk en inkomen tussen gemeenten en UWV. De termen "cliënt", "werkzoekende" en "burger" zijn drie typeringen voor "de klant" van deze drie ketenorganisaties. De ontologie over deze (en andere termen) is essentieel om een integrale dienstverlening te realiseren die door de klant als één logisch en efficiënt geheel wordt ervaren.

Contentarchitectuur

Doel van contentarchitectuur is de ruggengraat van content en kanalen te versterken. De contentarchitectuur is vaak onzichtbaar in het eindproduct, maar zorgt ervoor dat je je content logisch en consistent presenteert én efficiënt kunt managen. Bovendien helpt het je om content te typeren, definiëren en structureren om zo een consistente en relevante klantbeleving te garanderen – ongeacht het kanaal.