Ontologie
Omschrijving
Ontologie is een gezamenlijk opgestelde beschrijving van de werkelijkheid. De beschrijving is door bijvoorbeeld een groep van specialisten geformaliseerd. Om concrete objecten (zoals een fiets en computer) te kunnen catalogiseren, moet een formele gezamenlijk geformuleerde beschrijving van de eigenschappen (de ontologie) zijn opgesteld. Het woord "gezamenlijk" geeft aan dat de ontologie niet enkel betekenis heeft voor één individu, maar geaccepteerd wordt door een hele groep. Dat is belangrijk om het doorgeven, delen en hergebruik van content mogelijk te maken.
Twee voorbeelden:
- communicatie tussen de units van één organisatie, bijvoorbeeld binnen de telecomsector. Door de snelle ontwikkeling en veranderingen van dienstverlening is het hanteren van dezelfde ontologie (o.a. abonnement, belbundel) tussen bijvoorbeeld het klant- contactcenter, de winkels en de afdeling logistiek essentieel. Als deze terminologie niet goed en eenduidig wordt vastgelegd en onderhouden, krijgen klanten niet wat zij verwachten;
- samenwerking in de keten van werk en inkomen tussen gemeenten en UWV. De termen "cliënt", "werkzoekende" en "burger" zijn drie typeringen voor "de klant" van deze drie ketenorganisaties. De ontologie over deze (en andere termen) is essentieel om een integrale dienstverlening te realiseren die door de klant als één logisch en efficiënt geheel wordt ervaren.
Contentarchitectuur
Doel van contentarchitectuur is de ruggengraat van content en kanalen te versterken. De contentarchitectuur is vaak onzichtbaar in het eindproduct, maar zorgt ervoor dat je je content logisch en consistent presenteert én efficiënt kunt managen. Bovendien helpt het je om content te typeren, definiëren en structureren om zo een consistente en relevante klantbeleving te garanderen – ongeacht het kanaal.
Lees meer over Contentarchitectuur
Checklist: website zichtbaar en vindbaar
Op dit moment verandert er veel op het gebied van zoekmachines, AI-overview, zero-click-search en strengere wetgeving. Om nog relevant te zijn op internet moeten websites fundamenteel anders worden ingericht dan we gewend waren. De checklist Website geeft je inzicht.
Lees meer
Contentarchitectuur: denk vanuit je klant
Door de contentarchitectuur over alle kanalen eenduidig rond behoeftes en intenties in te richten ontstaat er een natuurlijke een vraaggerichte navigatiestructuur:
Lees meer
Contentarchitectuur: klantcases
Contentarchitectuur is vaak onzichtbaar in het eindproduct, maar zorgt ervoor dat je je content logisch en consistent presenteert én efficiënt kunt managen.
Lees meer
Model: Willen weten en werken met de AVG
De AVG is niet complex. Het wordt door veel organisaties complex gemaakt. De AVG biedt juist veel voordelen. Om te profiteren van de AVG breng je de voordelen van de privacywet voor jouw organisatie in kaart. Dit creëert draagvlak bij je medewerkers voor de AVG en houdt iedereen gefocust op het doel: goede data hygiëne dus ook een veel betere de dienstverlening en daardoor een betere concurrentiepositie. De zes stappen van het model AVG helpen je bij de inrichting.
Lees meer
Gerelateerd aan Contentarchitectuur (48)
Algoritme
Alt-tag
Atomic content
AVG
Breadcrumb trail
Canonical tags
CCS Stylesheet
Consent management platform