Metadata

Contentarchitectuur

Omschrijving

Metadata (letterlijk data over data) is in feite het "DNA" van een contenttype en een contentelement. Zijn de metadata vastgelegd, dan kunnen we alles beheren, terugvinden en aan elkaar of aan een specifieke context koppelen. Kijk naar de ouderwetse kaartenbakken in de bibliotheek. De metadata op de kaartjes zijn onder meer de auteur, de titel, het onderwerp en de plaats waar iets is opgeborgen. De metadata vertellen ook via welke kanalen de content gedistribueerd wordt. Metadata zijn ook belangrijk om vast te leggen voor welke doelgroep de content is bestemd. Door de content te labelen - bij voorkeur op elementniveau - met doelgroep- en situatiekenmerken kan (hyper)personalisatie toegepast worden.

Contentarchitectuur

Doel van contentarchitectuur is de ruggengraat van content en kanalen te versterken. De contentarchitectuur is vaak onzichtbaar in het eindproduct, maar zorgt ervoor dat je je content logisch en consistent presenteert én efficiënt kunt managen. Bovendien helpt het je om content te typeren, definiëren en structureren om zo een consistente en relevante klantbeleving te garanderen – ongeacht het kanaal.