Alt-tag
Omschrijving
Alt-tag staat voor alternatieve tekst van maximaal 143 tekens. Het is de omschrijving van een afbeelding. Of de functie van een navigatie-element. Het is oorspronkelijk bedoeld voor mensen die blind of slechtziend zijn. Bijvoorbeeld de beschrijving van de Nieuwjaarsduik in Scheveningen 'frisse start van het nieuwe jaar in de koude zee'.
Een alt-tekst geeft via tekst dezelfde informatie als de afbeelding. Dat hoeft geen levensechte beschrijving te zijn van wat er te zien is. Het gaat om de informatie die de afbeelding weergeeft.
Afbeeldingen die uitsluitend als 'versiering' dienen, krijgen daarom een lege alt-tekst (alt="). Alt-teksten hebben verschillende functies:
- afbeelding niet goed geladen. Het komt voor dat een afbeelding op je website niet goed geladen kan worden, door o.a. een slechte internetverbinding of een storing. Dan verschijnt de alt-tekst op de pagina waar de afbeelding hoort te staan.
- navigatie. Voor afbeeldingen die worden gebruikt als navigatie-elementen om functies zoals afdrukken, uploaden of opslaan te activeren, beschrijft de ALT-tekst de bestemming of de functie.
- SEO. Een goede alt-tekst biedt zoekmachines informatie over de afbeelding. Hierdoor wordt de afbeelding (hoger) getoond in de zoekmachine.
- Web toegankelijkheid. Blinden en slechtzienden gebruiken hulpprogramma's. Door het toepassen van een alt-tekst kunnen afbeeldingen door het hulpprogramma worden beschreven.
Contentinstrumenten
Doel van contentinstrumenten is marketeers en contentspecialisten te helpen bij het uitdenken, creëren, publiceren, distribueren en het beheren van alle content. Dankzij het toepassen van de juiste content tools werkt content altijd doel- én doelgroepgericht.
Wil je alles weten over zes soorten contentinstrumenten? Download dan onze whitepaper Contentinstrumenten.
Lees meer over Contentinstrumenten

Model: Content-DNA
Het DNA van je content bepaalt hoe jij jezelf op alle kanalen laat zien. In vier stappen maak je jouw eigen content-CNA met een eigen stem. Zodat iedereen, zelfs zonder logo, ziet dat jij het bent.
Lees meer

Model: Klantprofiel in kaart brengen
Met behulp van ons model Klantprofiel in kaart brengen ontwikkel je in vijf stappen een persona.
Lees meer

Linkbuilding in het AI-tijdperk: zo blijf je zichtbaar voor je doelgroep
Goede backlinks zorgen voor zichtbaarheid en autoriteit. Lees hoe je met linkbuilding inzet en hoe onze vijf V’s voor linkbuilding je - ook in dit AI tijdperk je helpen.
Lees meer

AI Overview verandert de spelregels. Ben jij er klaar voor?
AI Overview verandert zoekmachines naar antwoordmachines, Dit is nog maar het begin van alle ontwikkelingen. Lees wat ons nog te wachten staat, en hoe onze zeven tips je nu kunnen helpen.
Lees meer
Gerelateerd aan Contentinstrumenten (53)
AI
Algoritme
Alt-tag
Atomic content
AVG
Banner
Big Data
Call To Action