Alt-tag
Omschrijving
Alt-tag staat voor alternatieve tekst van maximaal 143 tekens. Het is de omschrijving van een afbeelding. Of de functie van een navigatie-element. Het is oorspronkelijk bedoeld voor mensen die blind of slechtziend zijn. Bijvoorbeeld de beschrijving van de Nieuwjaarsduik in Scheveningen 'frisse start van het nieuwe jaar in de koude zee'.
Een alt-tekst geeft via tekst dezelfde informatie als de afbeelding. Dat hoeft geen levensechte beschrijving te zijn van wat er te zien is. Het gaat om de informatie die de afbeelding weergeeft.
Afbeeldingen die uitsluitend als 'versiering' dienen, krijgen daarom een lege alt-tekst (alt="). Alt-teksten hebben verschillende functies:
- afbeelding niet goed geladen. Het komt voor dat een afbeelding op je website niet goed geladen kan worden, door o.a. een slechte internetverbinding of een storing. Dan verschijnt de alt-tekst op de pagina waar de afbeelding hoort te staan.
- navigatie. Voor afbeeldingen die worden gebruikt als navigatie-elementen om functies zoals afdrukken, uploaden of opslaan te activeren, beschrijft de ALT-tekst de bestemming of de functie.
- SEO. Een goede alt-tekst biedt zoekmachines informatie over de afbeelding. Hierdoor wordt de afbeelding (hoger) getoond in de zoekmachine.
- Web toegankelijkheid. Blinden en slechtzienden gebruiken hulpprogramma's. Door het toepassen van een alt-tekst kunnen afbeeldingen door het hulpprogramma worden beschreven.
Contentinstrumenten
Doel van contentinstrumenten is contentspecialisten te ondersteuning bij de ontwikkeling, publicatie, distributie en het beheer van alle content. Zo werkt content altijd doel- én doelgroepgericht.
Lees meer over Contentinstrumenten

Personalisatie: zo maak je het verschil met je marketingstrategie
Met hyperpersonalisatie kun je gericht en gepast klanten bereiken. Daardoor voelen ze zich gezien en bijzonder – en bind je ze aan je merk.
Lees meer

Hoe ontsnappen we uit de filterbubbel?
Zoekmachines en sociale media stemmen hun content af op eerder zoekgedrag. Het resultaat: jij krijgt geen objectieve hits of posts te zien, waardoor je telkens wordt bevestigd in wat je al wist of dacht.
Lees meer

Kiezen tussen een headless en hybride CMS
Ga je voor een traditioneel, headless of hybride CMS? We leggen de voor- en nadelen uit, zodat duidelijk wordt welk type het beste bij je organisatie past.
Lees meer
Gerelateerd aan Contentinstrumenten (53)
AI
Algoritme
Alt-tag
Atomic content
AVG
Banner
Big Data
Call To Action