Thesaurus
Omschrijving
Een thesaurus is een specifieke vorm van taxonomie die gebruikt wordt voor het structureren van informatie. Een thesaurus is een lijst met gebruikte termen, die via een hiërarchie en kruisverwijzingen gestructureerd zijn. Een thesaurus is dus een verzameling trefwoorden (over hetzelfde domein) met daartussen relaties om het zoeken en beheren te vereenvoudigen.
Drie soorten relaties komen in vrijwel alle thesauri voor:
- hiërarchische: het gaat om relaties tussen begrippen, waarbij het tweede begrip een onderdeel vormt van het eerste begrip. Voorbeelden: "huis en kamer" of "communicatiekanaal en communicatiemiddel". Deze relatie heet "specifiekere term" (NT: Narrower Term). Andersom, dus van specifiek naar breder, heet het "algemenere term" (BT: Broader Term);
- synoniemen: het gaat om woorden die (bijna) hetzelfde betekenen. Voorbeelden: "content en inhoud" of "vanzelfsprekend en voor zich sprekend". Het zijn synoniemen of non-descriptoren (UF: Used For);
- associatief: dit is een relatie tussen begrippen die met elkaar te maken hebben. Deze relatie heet de RT (Related Term). Voorbeeld: "auto en benzine" of "auto en file".
In een thesaurus kan op een structurele manier informatie opgeslagen worden over de gebruikte terminologie in een vakgebied. Ook kan er een koppeling gemaakt worden tussen vaktermen en termen die gebruikt worden door klanten, zodat ook klanten makkelijker de weg vinden in de content.
Contentarchitectuur
Doel van contentarchitectuur is de ruggengraat van content en kanalen te versterken. De contentarchitectuur is vaak onzichtbaar in het eindproduct, maar zorgt ervoor dat je je content logisch en consistent presenteert én efficiënt kunt managen. Bovendien helpt het je om content te typeren, definiëren en structureren om zo een consistente en relevante klantbeleving te garanderen – ongeacht het kanaal.
Lees meer over Contentarchitectuur
Checklist: website zichtbaar en vindbaar
Op dit moment verandert er veel op het gebied van zoekmachines, AI-overview, zero-click-search en strengere wetgeving. Om nog relevant te zijn op internet moeten websites fundamenteel anders worden ingericht dan we gewend waren. De checklist Website geeft je inzicht.
Lees meer
Contentarchitectuur: denk vanuit je klant
Door de contentarchitectuur over alle kanalen eenduidig rond behoeftes en intenties in te richten ontstaat er een natuurlijke een vraaggerichte navigatiestructuur:
Lees meer
Contentarchitectuur: klantcases
Contentarchitectuur is vaak onzichtbaar in het eindproduct, maar zorgt ervoor dat je je content logisch en consistent presenteert én efficiënt kunt managen.
Lees meer
Model: Willen weten en werken met de AVG
De AVG is niet complex. Het wordt door veel organisaties complex gemaakt. De AVG biedt juist veel voordelen. Om te profiteren van de AVG breng je de voordelen van de privacywet voor jouw organisatie in kaart. Dit creëert draagvlak bij je medewerkers voor de AVG en houdt iedereen gefocust op het doel: goede data hygiëne dus ook een veel betere de dienstverlening en daardoor een betere concurrentiepositie. De zes stappen van het model AVG helpen je bij de inrichting.
Lees meer
Gerelateerd aan Contentarchitectuur (48)
Algoritme
Alt-tag
Atomic content
AVG
Breadcrumb trail
Canonical tags
CCS Stylesheet
Consent management platform