Thesaurus
Omschrijving
Een thesaurus is een specifieke vorm van taxonomie die gebruikt wordt voor het structureren van informatie. Een thesaurus is een lijst met gebruikte termen, die via een hiërarchie en kruisverwijzingen gestructureerd zijn. Een thesaurus is dus een verzameling trefwoorden (over hetzelfde domein) met daartussen relaties om het zoeken en beheren te vereenvoudigen.
Drie soorten relaties komen in vrijwel alle thesauri voor:
- hiërarchische: het gaat om relaties tussen begrippen, waarbij het tweede begrip een onderdeel vormt van het eerste begrip. Voorbeelden: "huis en kamer" of "communicatiekanaal en communicatiemiddel". Deze relatie heet "specifiekere term" (NT: Narrower Term). Andersom, dus van specifiek naar breder, heet het "algemenere term" (BT: Broader Term);
- synoniemen: het gaat om woorden die (bijna) hetzelfde betekenen. Voorbeelden: "content en inhoud" of "vanzelfsprekend en voor zich sprekend". Het zijn synoniemen of non-descriptoren (UF: Used For);
- associatief: dit is een relatie tussen begrippen die met elkaar te maken hebben. Deze relatie heet de RT (Related Term). Voorbeeld: "auto en benzine" of "auto en file".
In een thesaurus kan op een structurele manier informatie opgeslagen worden over de gebruikte terminologie in een vakgebied. Ook kan er een koppeling gemaakt worden tussen vaktermen en termen die gebruikt worden door klanten, zodat ook klanten makkelijker de weg vinden in de content.
Contentarchitectuur
Doel van contentarchitectuur is de ruggengraat van content en kanalen te versterken. De contentarchitectuur is vaak onzichtbaar in het eindproduct, maar zorgt ervoor dat je je content logisch en consistent presenteert én efficiënt kunt managen. Bovendien helpt het je om content te typeren, definiëren en structureren om zo een consistente en relevante klantbeleving te garanderen – ongeacht het kanaal.
Gerelateerd aan Contentarchitectuur (48)
Algoritme
Alt-tag
Atomic content
AVG
Breadcrumb trail
Canonical tags
CCS Stylesheet
Consent management platform