Hyperlink

Contentinstrumenten
Contentarchitectuur

Omschrijving

Een hyperlink (ook link genoemd) is een snelkoppeling in een digitaal kanaal (bijvoorbeeld website) die doorverwijst naar een andere pagina of locatie op het internet. Een link wordt vaak weergegeven door een klikbare tekst, afbeelding of knop. Als erop wordt geklikt, wordt men doorgestuurd naar de plek waar de link aan is gekoppeld. Links maken het gemakkelijk om content te delen of te vinden.

Er zijn verschillende soorten links, waaronder:

  • anchor links: hyperlinks die verwijzen naar een specifiek deel van een pagina;
  • back links: links vanuit andere sites naar de website van de organisatie. Hoe meer back links hoe hoger in de ranking van de zoekmachines;
  • externe links / outbound links: hyperlinks die verwijzen naar een ander kanaal op het internet;
  • interne links: hyperlinks die verwijzen naar andere pagina's binnen hetzelfde kanaal;
  • Inbound links: hyperlinks die naar de website verwijzen vanaf andere websites;
  • no follow links: hyperlinks waarbij de zoekmachine is opgedragen om niet te volgen.

Contentinstrumenten

Doel van contentinstrumenten is contentspecialisten te ondersteuning bij de ontwikkeling, publicatie, distributie en het beheer van alle content. Zo werkt content altijd doel- én doelgroepgericht.