Contentsoorten

Contentarchitectuur

Omschrijving

Contentsoorten zijn categorieën waarin de inhoud wordt ingedeeld op basis van het doel of de aard van de boodschap.

Bijvoorbeeld:

  • amusement/entertainment content: doel is om te vermaken, zoals video's, games, en memes;
  • Branded content: doel is een positieve associatie met het merk op te bouwen door content die nuttig, grappig of boeiend is;
  • commerciële/promotionele content: doel is om verkoop te stimuleren, door bijvoorbeeld advertenties, productaanbiedingen en commerciële video's;
  • educatieve content: doel is de doelgroep wijzer te maken/leren zoals door middel van tutorials of cursussen;
  • financiële/administratieve content (in het kader van e-commerce): doel is te duiden wat de kosten voor een product of dienst zijn. Ook het totaal van alle aankopen samen of de status van de betaling;
  • informatieve content: doel is om te informeren, zoals in de vorm van whitepapers, handleidingen en blogartikelen;
  • interactieve content: doel is een activiteit van de bezoeker te bewerkstelligen, zodat het juiste antwoord op een probleem verschijnt. Of er waardevolle kennis verschijnt, zoals bij een test. Ook een poll of quiz is interactieve content;
  • service verlenende content: doel is de gehele klantreis te ondersteunen met de juiste content op juiste plaats én op het juiste moment. Bijvoorbeeld de uitleg hoe er besteld of betaald of geretourneerd kan worden. Of een advies voor een beter passend(e) product/dienst.

Contentarchitectuur

Doel van contentarchitectuur is de ruggengraat van content en kanalen te versterken. De contentarchitectuur is vaak onzichtbaar in het eindproduct, maar zorgt ervoor dat je je content logisch en consistent presenteert én efficiënt kunt managen. Bovendien helpt het je om content te typeren, definiëren en structureren om zo een consistente en relevante klantbeleving te garanderen – ongeacht het kanaal.