User Generated Content
Omschrijving
User generated content betekent: door gebruikers gecreëerde content. Voorbeelden zijn het plaatsen van foto's (online fotoboek) of films (YouTube) of het maken van een blog. Het fenomeen op zich is niet nieuw, het heeft echter een grote vlucht genomen door de laagdrempeligheid van internet en mobiele telefonie.
Naast de content gemaakt door consumenten (brieven in print media en pagina's op de socials) is het voor een organisatie ook heel belangrijk om rekening te houden met content van "professionals" zoals van journalisten, programmamakers en cabaretiers. Zowel de content van consumenten als die van professionals is content over de organisatie die er zelf geen enkele controle over heeft. Een organisatie kan er wel op reageren maar heeft op de initiële boodschap zelf geen enkele invloed.
User generated content heeft twee kanten:
- positief: verdiende meerwaarde; anderen vertellen hoe goed de organisatie, het merk product of dienst is. Dit wordt ook wel "positive word of mouth" genoemd;
- negatief: waardevermindering; anderen vertellen wat er allemaal niet goed is.
Content van professionals en consumenten kan een enorme impact op de organisatie hebben. Bij waardevermindering wordt de organisatie gedwongen om te reageren. Hierbij is maar één remedie: wees eerlijk, open en transparant, met een duidelijke en begrijpelijke boodschap. Zorg dat de content met dezelfde boodschap overal eenduidig en vooral overal vindbaar is. Als een review onterecht is kan bij sommige media een verwijderverzoek ingediend worden. Er wordt dan wel onderzocht of de review echt onterecht is.
Contentinstrumenten
Doel van contentinstrumenten is contentspecialisten te ondersteuning bij de ontwikkeling, publicatie, distributie en het beheer van alle content. Zo werkt content altijd doel- én doelgroepgericht.
Lees meer over Contentinstrumenten

Personalisatie: zo maak je het verschil met je marketingstrategie
Met hyperpersonalisatie kun je gericht en gepast klanten bereiken. Daardoor voelen ze zich gezien en bijzonder – en bind je ze aan je merk.
Lees meer

Hoe ontsnappen we uit de filterbubbel?
Zoekmachines en sociale media stemmen hun content af op eerder zoekgedrag. Het resultaat: jij krijgt geen objectieve hits of posts te zien, waardoor je telkens wordt bevestigd in wat je al wist of dacht.
Lees meer

Kiezen tussen een headless en hybride CMS
Ga je voor een traditioneel, headless of hybride CMS? We leggen de voor- en nadelen uit, zodat duidelijk wordt welk type het beste bij je organisatie past.
Lees meer
Gerelateerd aan Contentinstrumenten (53)
AI
Algoritme
Alt-tag
Atomic content
AVG
Banner
Big Data
Call To Action