Content Playbook
Omschrijving
Een Content Playbook beschrijft de richtlijnen, standaarden, methoden, technieken en processen om de contentstrategie succesvol uit te kunnen voeren. Het zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie dezelfde aanpak volgt bij het ontwikkelen en delen van content. Wat zorgt voor consistentie en efficiëntie.
In een Content Playbook staat o.a.:
- contentstrategie: samenvatting van de contentstrategie, zoals doelen, doelgroepen, thema's en pijlers en de Content-DNA;
- contentarchitectuur: samenvatting van de contentarchitectuur, zoals de contentmodellen, contenttypes, contentelementen, metadata, spelregels voor de AVG;
- instructies voor de creatie: beeld-, tekst- en audiopaspoort waarin precies beschreven staat, hoe de content eruit mag en moet zien;
- kanaalstrategie: samenvatting van de kanaalstrategie, met name de focus op welke content via welk kanaal wordt gedistribueerd;
- contentkalender: op welke datum welke content waar wordt gepubliceerd, inclusief alle data voor de creatie;
- workflow: het gehele proces van behoefte c.q. boodschap, creatie, distributie en beheer van alle content;
- monitoren: Key Performance Indicators (KPI's) om het succes van de content te meten, zoals bereik, engagement, leads, en conversies.
Contentinstrumenten
Doel van contentinstrumenten is marketeers en contentspecialisten te helpen bij het uitdenken, creëren, publiceren, distribueren en het beheren van alle content. Dankzij het toepassen van de juiste content tools werkt content altijd doel- én doelgroepgericht.
Wil je alles weten over zes soorten contentinstrumenten? Download dan onze whitepaper Contentinstrumenten.
Lees meer over Contentinstrumenten

Model: Content-DNA
Het DNA van je content bepaalt hoe jij jezelf op alle kanalen laat zien. In vier stappen maak je jouw eigen content-CNA met een eigen stem. Zodat iedereen, zelfs zonder logo, ziet dat jij het bent.
Lees meer

Model: Klantprofiel in kaart brengen
Met behulp van ons model Klantprofiel in kaart brengen ontwikkel je in vijf stappen een persona.
Lees meer

Linkbuilding in het AI-tijdperk: zo blijf je zichtbaar voor je doelgroep
Goede backlinks zorgen voor zichtbaarheid en autoriteit. Lees hoe je met linkbuilding inzet en hoe onze vijf V’s voor linkbuilding je - ook in dit AI tijdperk je helpen.
Lees meer

AI Overview verandert de spelregels. Ben jij er klaar voor?
AI Overview verandert zoekmachines naar antwoordmachines, Dit is nog maar het begin van alle ontwikkelingen. Lees wat ons nog te wachten staat, en hoe onze zeven tips je nu kunnen helpen.
Lees meer
Gerelateerd aan Contentinstrumenten (53)
AI
Algoritme
Alt-tag
Atomic content
AVG
Banner
Big Data
Call To Action