Content Playbook

Contentinstrumenten

Omschrijving

Een Content Playbook beschrijft de richtlijnen, standaarden, methoden, technieken en processen om de contentstrategie succesvol uit te kunnen voeren. Het zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie dezelfde aanpak volgt bij het ontwikkelen en delen van content. Wat zorgt voor consistentie en efficiëntie.

In een Content Playbook staat o.a.:

  • contentstrategie: samenvatting van de contentstrategie, zoals doelen, doelgroepen, thema's en pijlers en de Content-DNA;
  • contentarchitectuur: samenvatting van de contentarchitectuur, zoals de contentmodellen, contenttypes, contentelementen, metadata, spelregels voor de AVG;
  • instructies voor de creatie: beeld-, tekst- en audiopaspoort waarin precies beschreven staat, hoe de content eruit mag en moet zien;
  • kanaalstrategie: samenvatting van de kanaalstrategie, met name de focus op welke content via welk kanaal wordt gedistribueerd;
  • contentkalender: op welke datum welke content waar wordt gepubliceerd, inclusief alle data voor de creatie;
  • workflow: het gehele proces van behoefte c.q. boodschap, creatie, distributie en beheer van alle content;
  • monitoren: Key Performance Indicators (KPI's) om het succes van de content te meten, zoals bereik, engagement, leads, en conversies.

Contentinstrumenten

Doel van contentinstrumenten is marketeers en contentspecialisten te helpen bij het uitdenken, creëren, publiceren, distribueren en het beheren van alle content. Dankzij het toepassen van de juiste content tools werkt content altijd doel- én doelgroepgericht.  


Wil je alles weten over zes soorten contentinstrumenten? Download dan onze whitepaper Contentinstrumenten.