Content Playbook
Omschrijving
Een Content Playbook beschrijft de richtlijnen, standaarden, methoden, technieken en processen om de contentstrategie succesvol uit te kunnen voeren. Het zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie dezelfde aanpak volgt bij het ontwikkelen en delen van content. Wat zorgt voor consistentie en efficiëntie.
In een Content Playbook staat o.a.:
- contentstrategie: samenvatting van de contentstrategie, zoals doelen, doelgroepen, thema's en pijlers en de Content-DNA;
- contentarchitectuur: samenvatting van de contentarchitectuur, zoals de contentmodellen, contenttypes, contentelementen, metadata, spelregels voor de AVG;
- instructies voor de creatie: beeld-, tekst- en audiopaspoort waarin precies beschreven staat, hoe de content eruit mag en moet zien;
- kanaalstrategie: samenvatting van de kanaalstrategie, met name de focus op welke content via welk kanaal wordt gedistribueerd;
- contentkalender: op welke datum welke content waar wordt gepubliceerd, inclusief alle data voor de creatie;
- workflow: het gehele proces van behoefte c.q. boodschap, creatie, distributie en beheer van alle content;
- monitoren: Key Performance Indicators (KPI's) om het succes van de content te meten, zoals bereik, engagement, leads, en conversies.
Contentinstrumenten
Doel van contentinstrumenten is contentspecialisten te ondersteuning bij de ontwikkeling, publicatie, distributie en het beheer van alle content. Zo werkt content altijd doel- én doelgroepgericht.
Lees meer over Contentinstrumenten

Personalisatie: zo maak je het verschil met je marketingstrategie
Met hyperpersonalisatie kun je gericht en gepast klanten bereiken. Daardoor voelen ze zich gezien en bijzonder – en bind je ze aan je merk.
Lees meer

Hoe ontsnappen we uit de filterbubbel?
Zoekmachines en sociale media stemmen hun content af op eerder zoekgedrag. Het resultaat: jij krijgt geen objectieve hits of posts te zien, waardoor je telkens wordt bevestigd in wat je al wist of dacht.
Lees meer

Kiezen tussen een headless en hybride CMS
Ga je voor een traditioneel, headless of hybride CMS? We leggen de voor- en nadelen uit, zodat duidelijk wordt welk type het beste bij je organisatie past.
Lees meer
Gerelateerd aan Contentinstrumenten (53)
AI
Algoritme
Alt-tag
Atomic content
AVG
Banner
Big Data
Call To Action