Cookies
Omschrijving
Cookies zijn kleine minibestanden. Deze bestanden kunnen, na toestemming, worden geplaatst op een apparaat van een gebruiker die is verbonden met het internet. Bijvoorbeeld via een laptop, telefoon, of smart TV. Cookies worden gebruikt om informatie te verzamelen of op te slaan over hoe het gedrag is. De belangrijkste functie van cookies is om de ene gebruiker van de andere te onderscheiden. Cookies worden dus ook gebruikt om in te loggen. Een cookie zorgt ervoor dat iemand ingelogd blijft, terwijl de bezoeker met de site aan de slag is.
Er zijn verschillende soorten cookies:
- wel toestemming nodig:
- analytische cookies: analyseren het surfgedrag van bezoekers en verbeteren de kwaliteit en effectiviteit van een website;
- tracking cookies: websites (A, B, en C) geven een adverteerder toestemming om een cookie te plaatsen zodat bekend is dat de website is bezocht. De adverteerder leest de gegevens van website A, B en C uit en bouwt hiermee kennis over de bezoeker op. Zodra de bezoeker de website van de adverteerder bezoekt (of wederom A, B, C) kan er -op basis van die kennis- relevante content worden geboden.
- geen toestemming nodig:
- functionele cookies: zijn nodig om de gevraagde dienst te verlenen, zoals het tijdelijk bewaren van de taalkeuze, of de inhoud van het winkelmandje;
- technische cookies: zijn er om de sessie te ondersteunen, zoals inloggegevens.
Er zijn tijdelijke en permanente cookies. Tijdelijke cookies worden tijdelijk opgeslagen in de browser of applicatie. Zodra deze gesloten wordt, worden die cookies gewist. Permanente cookies blijven staan, ook als de sessie wordt afgesloten. De permanente cookies worden weer toegepast bij hergebruik van de applicatie of browser.
Contentinstrumenten
Doel van contentinstrumenten is contentspecialisten te ondersteuning bij de ontwikkeling, publicatie, distributie en het beheer van alle content. Zo werkt content altijd doel- én doelgroepgericht.
Lees meer over Contentinstrumenten

Personalisatie: zo maak je het verschil met je marketingstrategie
Met hyperpersonalisatie kun je gericht en gepast klanten bereiken. Daardoor voelen ze zich gezien en bijzonder – en bind je ze aan je merk.
Lees meer

Hoe ontsnappen we uit de filterbubbel?
Zoekmachines en sociale media stemmen hun content af op eerder zoekgedrag. Het resultaat: jij krijgt geen objectieve hits of posts te zien, waardoor je telkens wordt bevestigd in wat je al wist of dacht.
Lees meer

Kiezen tussen een headless en hybride CMS
Ga je voor een traditioneel, headless of hybride CMS? We leggen de voor- en nadelen uit, zodat duidelijk wordt welk type het beste bij je organisatie past.
Lees meer
Gerelateerd aan Contentinstrumenten (53)
AI
Algoritme
Alt-tag
Atomic content
AVG
Banner
Big Data
Call To Action