Neuromarketing

Kanaalinstrumenten

Omschrijving

Het woord neuromarketing bestaat uit de twee woorden neuro én marketing. Een neuron is een zenuwcel in de hersenen. Als iemand iets ruikt, proeft, ziet, hoort of pakt worden de hersens geprikkeld. Door de juiste prikkel, op het juiste moment, in de juiste mix, worden de hersenen automatisch (onbewust) geactiveerd.

Neuromarketing combineert neurowetenschap en marketing om inzicht te krijgen in het gedrag van consumenten. Door middel van neurowetenschap wordt onderzocht hoe het brein reageert op marketingprikkels en hoe emoties en onbewuste processen van invloed zijn op beslissingen.

Toegepaste technieken om dit inzicht te krijgen zijn eye-tracking en neuro-imaging.

De term wordt ook gebruikt voor de toepassing van neuromarketing. Op basis van alle inzichten uit de psychologie en hersenwetenschappen -vaak in combinatie van kennis over de klant- wordt marketing nóg effectiever. Door specifieke prikkels in campagne te verwerken wordt het brein geactiveerd.

Kanaalinstrumenten

Doel van kanaalinstrumenten is medewerkers en klanten te ondersteunen, zodat elk klantcontact soepel verloopt. Dankzij goed ingerichte kanaalinstrumenten zijn medewerkers in staat om de beoogde service te bieden en van elk klantcontact een memorabele beleving te maken.