E-commerce

Kanaalstrategie
Kanaalinstrumenten

Omschrijving

E-commerce staat voor elektronische bedrijfsvoering die via internet wordt uitgevoerd. Het beperkt zich niet tot webshops. E-commerce heeft betrekking op fysieke goederen en diensten en op digitale producten en diensten, bijvoorbeeld een film of een podcast. Het vindt plaats in de business-to-business (B2B) of business-to-consumer (B2C) markt, maar ook bij consumenten onderling (Marktplaats). Ook binnen de overheid heeft e-commerce een functie.

E-commerce omvat het hele proces van de transactie: kopen, verkopen, leveren, betalen en de administratieve afwikkeling. Met behulp van devices zoals laptop, smartphone, smartwatches, tablets of digitale assistenten kan de transactie worden uitgevoerd.

Kanaalstrategie

Een kanaalstrategie is dé strategie om - op basis van kennis over klanten -  een optimale klantbediening en beleving te bieden. Doel van de kanaalstrategie is een gecoördineerde en effectieve omnichannel inzet van alle kanalen om een hoge vindbaarheid, bereik en plezierige interactie te realiseren. Zodat  klanten zich verbonden voelen door een prettige ervaring én uitstekende service. Alle doelgroepsegmenten ondervinden een naadloze, consistente en gepersonaliseerde ervaring binnen alle kanalen, ongeacht de stap in hun klantreis. Zowel online als offline. Met als resultaat een hoge klanttevredenheid.

Wil je weten hoe je jouw kanaalstrategie ontwikkeld? Download dan onze whitepaper kanaalstrategie VERBINDEN.