User Interface

Kanaalstrategie
Kanaalinstrumenten

Omschrijving

Is de lay-out van een systeem. De kern van een User Interface (UI) is dat deze gebruiksvriendelijk moet zijn. Dat wil zeggen dat de interface de gebruiker in staat stelt om intuïtief, ergonomisch, aantrekkelijk en efficiënt taken uit te voeren (zoals een product kopen) of content te raadplegen (bijv. voor het oplossen van een probleem). Eenvoud, duidelijkheid en consistentie zijn belangrijke kwaliteitscriteria voor een user interface; rekening houdend met toegankelijkheid voor alle doelgroepen. Richtlijnen hiervoor staan in de "Web Content Accessibility Guidelines" (WCAG). Alhoewel er geen officiële richtlijnen voor gelden is toegankelijkheid niet alleen belangrijk voor digitale kanalen. Het geldt bijvoorbeeld ook voor de telefonische toegankelijkheid en voor de fysieke kanalen.

In de digitale wereld kennen we vooral:

  • menugestuurde interface: selecteren van een onderwerp uit een lijst;
  • grafische gebruikersinterface: muisklikken door grafische elementen zoals knoppen;
  • grafische gebruikersinterface met touchscreen: navigeren door schermaanraking;
  • conversational gebruikersinterface: opdrachten geven door spraak en tekst.

Kanaalstrategie

Doel van de kanaalstrategie is een gecoördineerde inzet van alle kanalen. Zo ontstaat een fantastische beleving en uitstekende service voor elke doelgroep. En uiteraard: zo effectief en efficiënt mogelijk. Alle doelgroepsegmenten krijgen een naadloze, consistente en gepersonaliseerde ervaring binnen alle kanalen, ongeacht de stap in hun klantreis. Zowel online als offline.