User Interface
Omschrijving
Is de lay-out van een systeem. De kern van een User Interface (UI) is dat deze gebruiksvriendelijk moet zijn. Dat wil zeggen dat de interface de gebruiker in staat stelt om intuïtief, ergonomisch, aantrekkelijk en efficiënt taken uit te voeren (zoals een product kopen) of content te raadplegen (bijv. voor het oplossen van een probleem). Eenvoud, duidelijkheid en consistentie zijn belangrijke kwaliteitscriteria voor een user interface; rekening houdend met toegankelijkheid voor alle doelgroepen. Richtlijnen hiervoor staan in de "Web Content Accessibility Guidelines" (WCAG). Alhoewel er geen officiële richtlijnen voor gelden is toegankelijkheid niet alleen belangrijk voor digitale kanalen. Het geldt bijvoorbeeld ook voor de telefonische toegankelijkheid en voor de fysieke kanalen.
In de digitale wereld kennen we vooral:
- menugestuurde interface: selecteren van een onderwerp uit een lijst;
- grafische gebruikersinterface: muisklikken door grafische elementen zoals knoppen;
- grafische gebruikersinterface met touchscreen: navigeren door schermaanraking;
- conversational gebruikersinterface: opdrachten geven door spraak en tekst.
Kanaalstrategie
Een kanaalstrategie is dé strategie om - op basis van kennis over klanten - een optimale klantbediening en beleving te bieden. Doel van de kanaalstrategie is een gecoördineerde en effectieve omnichannel inzet van alle kanalen om een hoge vindbaarheid, bereik en plezierige interactie te realiseren. Zodat klanten zich verbonden voelen door een prettige ervaring én uitstekende service. Alle doelgroepsegmenten ondervinden een naadloze, consistente en gepersonaliseerde ervaring binnen alle kanalen, ongeacht de stap in hun klantreis. Zowel online als offline. Met als resultaat een hoge klanttevredenheid.
Wil je weten hoe je jouw kanaalstrategie ontwikkeld? Download dan onze whitepaper kanaalstrategie VERBINDEN.
Lees meer over Kanaalstrategie

Model: Kanalen in perfecte harmonie
Sluiten je kanalen naadloos op elkaar aan, dan ervaart een klant er geen drempels tussen – waar ook in de klantreis. Hierdoor bieden ze samen een vloeiende, consistente en coherente klantbeleving. Zo benut je ieder kanaal optimaal, en vervullen ze elk een unieke, belangrijke rol binnen het geheel. In vier stappen zorg jij voor een integrale samenhang.
Lees meer

Model: De kracht van je kanalen
Elk kanaal heeft een eigen functie – denk aan klanten informeren, aantrekken of overtuigen. Door je kanalen onderling te vergelijken, maak je voor elke stap in de klantreis inzichtelijk welk kanaal het meest geschikt is. Gebruik hiervoor ons handige model. Dan heb ik acht stappen het inzicht én overzicht.
Lees meer

Model: Kanaalformule
Met een kanaalformule zorg je dat je kanalen stuk voor stuk een unieke rol vervullen.. In zeven stappen maak je een kanaalformule zodat ze allemaal een unieke rol kunnen vervullen.
Lees meer

Kanaalstrategie: vind en verbind je klanten
Met de juiste strategie bied je klanten een vlekkeloze ervaring via alle kanalen. Ontdek hoe je klanten consistent en effectief aan je bindt.
Lees meer
Gerelateerd aan Kanaalstrategie (47)
Agile
AI-assistent
Begrippenwijzer
Breadcrumb trail
Business Intelligence
Chatbot
Click map
Click through rate