User Interface

Kanaalstrategie
Kanaalinstrumenten

Omschrijving

Is de lay-out van een systeem. De kern van een User Interface (UI) is dat deze gebruiksvriendelijk moet zijn. Dat wil zeggen dat de interface de gebruiker in staat stelt om intuïtief, ergonomisch, aantrekkelijk en efficiënt taken uit te voeren (zoals een product kopen) of content te raadplegen (bijv. voor het oplossen van een probleem). Eenvoud, duidelijkheid en consistentie zijn belangrijke kwaliteitscriteria voor een user interface; rekening houdend met toegankelijkheid voor alle doelgroepen. Richtlijnen hiervoor staan in de "Web Content Accessibility Guidelines" (WCAG). Alhoewel er geen officiële richtlijnen voor gelden is toegankelijkheid niet alleen belangrijk voor digitale kanalen. Het geldt bijvoorbeeld ook voor de telefonische toegankelijkheid en voor de fysieke kanalen.

In de digitale wereld kennen we vooral:

  • menugestuurde interface: selecteren van een onderwerp uit een lijst;
  • grafische gebruikersinterface: muisklikken door grafische elementen zoals knoppen;
  • grafische gebruikersinterface met touchscreen: navigeren door schermaanraking;
  • conversational gebruikersinterface: opdrachten geven door spraak en tekst.

Kanaalstrategie

Een kanaalstrategie is dé strategie om - op basis van kennis over klanten -  een optimale klantbediening en beleving te bieden. Doel van de kanaalstrategie is een gecoördineerde en effectieve omnichannel inzet van alle kanalen om een hoge vindbaarheid, bereik en plezierige interactie te realiseren. Zodat  klanten zich verbonden voelen door een prettige ervaring én uitstekende service. Alle doelgroepsegmenten ondervinden een naadloze, consistente en gepersonaliseerde ervaring binnen alle kanalen, ongeacht de stap in hun klantreis. Zowel online als offline. Met als resultaat een hoge klanttevredenheid.

Wil je weten hoe je jouw kanaalstrategie ontwikkeld? Download dan onze whitepaper kanaalstrategie VERBINDEN.