Customer Experience

Kanaalstrategie

Omschrijving

Customer Experience (CE) is de beleving en perceptie van de klant tijdens elke interactie in elk kanaal. Altijd en overal, tijdens de gehele klantreis. De beleving en perceptie kan van klant tot klant verschillen: Twee klanten kunnen op exact dezelfde plek in exact dezelfde situatie een andere beleving ervaren. Consistentie is voor een hoge klantbeleving essentieel. Dit betekent dat een klant altijd een goede ervaring verwacht; of er nu gebeld wordt met klantenservice, de App, website of winkel wordt bekeken. De klant moet op dezelfde wijze geholpen worden, met dezelfde service, tone-of-voice en vriendelijkheid. De kennis over de klant moet in elk kanaal identiek, compleet en actueel zijn.

Customer Experience wordt door veel organisaties gezien als het terrein waarop zij zich kunnen onderscheiden van de concurrentie en klanten kunnen binden.

Kanaalstrategie

Een kanaalstrategie is dé strategie om - op basis van kennis over klanten -  een optimale klantbediening en beleving te bieden. Doel van de kanaalstrategie is een gecoördineerde en effectieve omnichannel inzet van alle kanalen om een hoge vindbaarheid, bereik en plezierige interactie te realiseren. Zodat  klanten zich verbonden voelen door een prettige ervaring én uitstekende service. Alle doelgroepsegmenten ondervinden een naadloze, consistente en gepersonaliseerde ervaring binnen alle kanalen, ongeacht de stap in hun klantreis. Zowel online als offline. Met als resultaat een hoge klanttevredenheid.

Wil je weten hoe je jouw kanaalstrategie ontwikkeld? Download dan onze whitepaper kanaalstrategie VERBINDEN.