Middelen

Kanaalstrategie

Omschrijving

Een middel is de drager van content. Via een middel wordt een boodschap overgebracht en een doel gerealiseerd (zoals informatie geven, overtuigen of een transactie ondersteunen). Een middel is bijvoorbeeld een nieuwsbrief die via e-mail wordt gedistribueerd of een folder die via de post wordt gedistribueerd. Een middel heeft een kanaal nodig, bijvoorbeeld internet, televisie of post.

Er is een belangrijk verschil tussen middelen waarbij er direct contact is met de doelgroep (persoonlijke communicatie en direct marketing) en massamediale communicatie.

Voorbeelden van persoonlijke communicatie zijn workshops, debatten en presentaties. Voorbeelden van direct marketing zijn antwoordcoupon, banner, sms, telefoontje of allerlei andere instrumenten om respons (interactie) op te wekken.

Voorbeelden van massamediale communicatie zijn tv, lichtkranten, narrowcasting, radio, dagbladen, tijdschriften en posters.

Kanaalstrategie

Doel van de kanaalstrategie is een gecoördineerde inzet van alle kanalen. Zo ontstaat een fantastische beleving en uitstekende service voor elke doelgroep. En uiteraard: zo effectief en efficiënt mogelijk. Alle doelgroepsegmenten krijgen een naadloze, consistente en gepersonaliseerde ervaring binnen alle kanalen, ongeacht de stap in hun klantreis. Zowel online als offline.