Middelen

Kanaalstrategie

Omschrijving

Een middel is de drager van content. Via een middel wordt een boodschap overgebracht en een doel gerealiseerd (zoals informatie geven, overtuigen of een transactie ondersteunen). Een middel is bijvoorbeeld een nieuwsbrief die via e-mail wordt gedistribueerd of een folder die via de post wordt gedistribueerd. Een middel heeft een kanaal nodig, bijvoorbeeld internet, televisie of post.

Er is een belangrijk verschil tussen middelen waarbij er direct contact is met de doelgroep (persoonlijke communicatie en direct marketing) en massamediale communicatie.

Voorbeelden van persoonlijke communicatie zijn workshops, debatten en presentaties. Voorbeelden van direct marketing zijn antwoordcoupon, banner, sms, telefoontje of allerlei andere instrumenten om respons (interactie) op te wekken.

Voorbeelden van massamediale communicatie zijn tv, lichtkranten, narrowcasting, radio, dagbladen, tijdschriften en posters.

Kanaalstrategie

Een kanaalstrategie is dé strategie om - op basis van kennis over klanten -  een optimale klantbediening en beleving te bieden. Doel van de kanaalstrategie is een gecoördineerde en effectieve omnichannel inzet van alle kanalen om een hoge vindbaarheid, bereik en plezierige interactie te realiseren. Zodat  klanten zich verbonden voelen door een prettige ervaring én uitstekende service. Alle doelgroepsegmenten ondervinden een naadloze, consistente en gepersonaliseerde ervaring binnen alle kanalen, ongeacht de stap in hun klantreis. Zowel online als offline. Met als resultaat een hoge klanttevredenheid.

Wil je weten hoe je jouw kanaalstrategie ontwikkeld? Download dan onze whitepaper kanaalstrategie VERBINDEN.