Crossmediaal

Kanaalstrategie

Omschrijving

Een crossmediale aanpak staat voor kruisbestuiving: een verhaal via verschillende kanalen. De content is zodanig op elkaar afgestemd dat het elkaar versterkt. In een crossmediale aanpak draait het om de synergie. Er zijn twee conceptvormen:

  • geïntegreerde aanpak;
  • transmediale aanpak.

Bij een geïntegreerde aanpak worden de kanalen min of meer met elkaar verbonden. Dit heeft te maken met de kracht of juist het ontbreken van de functionaliteit van het kanaal.

De invalshoek van de boodschap is per kanaal anders; steeds toegespitst op de eigenheid, de kracht, van het kanaal: de interactiviteit van het internet, de bereikbaarheid van het mobieltje de persoonlijke warmte in de winkel en de emotie van de TV, om vanuit alle invalshoeken relevant te zijn en samen het totaaldoel te bereiken. Crossmediaal heeft hier niet alleen een groter en breder bereik; de diversiteit aan kracht van de kanalen kan het totaal-effect verhogen.

Bij een transmediale aanpak wordt hetzelfde concept getransformeerd naar een ander kanaal. Bijvoorbeeld een artikel naar een vlog of een podcast en een boek naar een film.

Kanaalstrategie

Een kanaalstrategie is dé strategie om - op basis van kennis over klanten -  een optimale klantbediening en beleving te bieden. Doel van de kanaalstrategie is een gecoördineerde en effectieve omnichannel inzet van alle kanalen om een hoge vindbaarheid, bereik en plezierige interactie te realiseren. Zodat  klanten zich verbonden voelen door een prettige ervaring én uitstekende service. Alle doelgroepsegmenten ondervinden een naadloze, consistente en gepersonaliseerde ervaring binnen alle kanalen, ongeacht de stap in hun klantreis. Zowel online als offline. Met als resultaat een hoge klanttevredenheid.

Wil je weten hoe je jouw kanaalstrategie ontwikkeld? Download dan onze whitepaper kanaalstrategie VERBINDEN.