Crossmediaal
Omschrijving
Een crossmediale aanpak staat voor kruisbestuiving: een verhaal via verschillende kanalen. De content is zodanig op elkaar afgestemd dat het elkaar versterkt. In een crossmediale aanpak draait het om de synergie. Er zijn twee conceptvormen:
- geïntegreerde aanpak;
- transmediale aanpak.
Bij een geïntegreerde aanpak worden de kanalen min of meer met elkaar verbonden. Dit heeft te maken met de kracht of juist het ontbreken van de functionaliteit van het kanaal.
De invalshoek van de boodschap is per kanaal anders; steeds toegespitst op de eigenheid, de kracht, van het kanaal: de interactiviteit van het internet, de bereikbaarheid van het mobieltje de persoonlijke warmte in de winkel en de emotie van de TV, om vanuit alle invalshoeken relevant te zijn en samen het totaaldoel te bereiken. Crossmediaal heeft hier niet alleen een groter en breder bereik; de diversiteit aan kracht van de kanalen kan het totaal-effect verhogen.
Bij een transmediale aanpak wordt hetzelfde concept getransformeerd naar een ander kanaal. Bijvoorbeeld een artikel naar een vlog of een podcast en een boek naar een film.
Kanaalstrategie
Een kanaalstrategie is dé strategie om - op basis van kennis over klanten - een optimale klantbediening en beleving te bieden. Doel van de kanaalstrategie is een gecoördineerde en effectieve omnichannel inzet van alle kanalen om een hoge vindbaarheid, bereik en plezierige interactie te realiseren. Zodat klanten zich verbonden voelen door een prettige ervaring én uitstekende service. Alle doelgroepsegmenten ondervinden een naadloze, consistente en gepersonaliseerde ervaring binnen alle kanalen, ongeacht de stap in hun klantreis. Zowel online als offline. Met als resultaat een hoge klanttevredenheid.
Wil je weten hoe je jouw kanaalstrategie ontwikkeld? Download dan onze whitepaper kanaalstrategie VERBINDEN.
Lees meer over Kanaalstrategie

Model: Kanalen in perfecte harmonie
Sluiten je kanalen naadloos op elkaar aan, dan ervaart een klant er geen drempels tussen – waar ook in de klantreis. Hierdoor bieden ze samen een vloeiende, consistente en coherente klantbeleving. Zo benut je ieder kanaal optimaal, en vervullen ze elk een unieke, belangrijke rol binnen het geheel. In vier stappen zorg jij voor een integrale samenhang.
Lees meer

Model: De kracht van je kanalen
Elk kanaal heeft een eigen functie – denk aan klanten informeren, aantrekken of overtuigen. Door je kanalen onderling te vergelijken, maak je voor elke stap in de klantreis inzichtelijk welk kanaal het meest geschikt is. Gebruik hiervoor ons handige model. Dan heb ik acht stappen het inzicht én overzicht.
Lees meer

Model: Kanaalformule
Met een kanaalformule zorg je dat je kanalen stuk voor stuk een unieke rol vervullen.. In zeven stappen maak je een kanaalformule zodat ze allemaal een unieke rol kunnen vervullen.
Lees meer

Kanaalstrategie: vind en verbind je klanten
Met de juiste strategie bied je klanten een vlekkeloze ervaring via alle kanalen. Ontdek hoe je klanten consistent en effectief aan je bindt.
Lees meer
Gerelateerd aan Kanaalstrategie (47)
Agile
AI-assistent
Begrippenwijzer
Breadcrumb trail
Business Intelligence
Chatbot
Click map
Click through rate