Kanaalstrategie

Kanaalstrategie

Omschrijving

In de kanaalstrategie worden - op basis van kennis over klanten -  de uitgangspunten van de klantcontactstrategie en de klantreizen, heldere en meetbare afspraken gemaakt over de positionering, inrichting, doelstellingen en prestaties (KPI's) van elk specifiek kanaal. Waarbij de integraliteit en de samenhang van alle kanalen tezamen (omnichannel) het fundament vormen. In de kanaalstrategie staat precies welk kanaal welke rol en positie heeft in de totale mix van kanalen. In de kanaalstrategie staan ook de formules per kanaal: wat biedt het kanaal de klant, wat is er wel mogelijk en wat niet mogelijk. Ook de klantbelevering heeft een belangrijke plek ik de kanaalformule. 

In de kanaalstrategie wordt er natuurlijk rekening gehouden met het feit dat klanten tijdens hun interacties met de organisatie meerdere kanalen gebruiken, soms parallel, soms opeenvolgend, na elkaar, soms zelfs tegelijkertijd ("zappende" klant). Afhankelijk van de aard van het assortiment, het specifieke moment en de fase van de klantreis - in combinatie met de kenmerken van de klant - kiest de klant het kanaal en device. Een organisatie zal dit gedrag van (potentiële) klanten goed moeten analyseren en blijven volgen om op dit kanaalgedrag blijvend te kunnen anticiperen. Dit zowel binnen één kanaal als integraal door alle kanalen heen.

Kanaalstrategie

Een kanaalstrategie is dé strategie om - op basis van kennis over klanten -  een optimale klantbediening en beleving te bieden. Doel van de kanaalstrategie is een gecoördineerde en effectieve omnichannel inzet van alle kanalen om een hoge vindbaarheid, bereik en plezierige interactie te realiseren. Zodat  klanten zich verbonden voelen door een prettige ervaring én uitstekende service. Alle doelgroepsegmenten ondervinden een naadloze, consistente en gepersonaliseerde ervaring binnen alle kanalen, ongeacht de stap in hun klantreis. Zowel online als offline. Met als resultaat een hoge klanttevredenheid.

Wil je weten hoe je jouw kanaalstrategie ontwikkeld? Download dan onze whitepaper kanaalstrategie VERBINDEN.