Web 3.0

Kanaalstrategie

Omschrijving

Web 3.0 (het idee is begin 2000 ontstaan) benadrukt het belang van het verbeteren van het vermogen van het web om data te begrijpen en te interpreteren. Het doel is om een intelligenter en context bewuster web te creëren. Dit maakt geavanceerde functies mogelijk, zoals verbeterde zoekresultaten, betere personalisatie en automatisering.

Web 3.0 draait om het bieden van een gepersonaliseerde gebruikerservaring waarbij het individu de controle heeft. Controle betekent vooral een veel sterkere nadruk op het bezitten en controleren van de eigen gegevens: internet democratising.

Web 3.0 wil de online ervaring menselijker maken door een directe communicatie tussen gelijken tot stand te brengen: peer-to-peer netwerk. Dit is een gelijkwaardig netwerk waarbij eindgebruikers direct gegevens met elkaar kunnen delen. Door deze ontwikkeling worden mensen effectiever met elkaar in contact gebracht.

Belangrijkste kenmerken zijn:

  • controle en privacy. Gebruikers krijgen de controle over hun online identiteit en data terug van centrale providers;
  • semantisch web: is een uitbreiding van de 2.0; ontworpen om internetgegevens leesbaar te maken voor machines;
  • kunstmatige intelligentie: nabootsen van het besluitvormings- en probleemoplossend vermogen van mensen;
  • 3D-graphics: driedimensionale voorstellingen zoals second live;
  • connectiviteit: bijvoorbeeld "internet of things (IoT)" en de mogelijkheid om in elk huis een digitale assistent, koelkasten, stofzuigers, etc. te hebben.

Kanaalstrategie

Doel van de kanaalstrategie is een gecoördineerde inzet van alle kanalen. Zo ontstaat een fantastische beleving en uitstekende service voor elke doelgroep. En uiteraard: zo effectief en efficiënt mogelijk. Alle doelgroepsegmenten krijgen een naadloze, consistente en gepersonaliseerde ervaring binnen alle kanalen, ongeacht de stap in hun klantreis. Zowel online als offline.