Kanaal

Kanaalstrategie

Omschrijving

Kanalen zijn het transportmedium die organisaties en haar doelgroepen tot hun beschikking hebben om met elkaar in contact te zijn.

Het aantal kanalen dat wordt gebruikt voor de interactie tussen organisaties en doelgroepen is enorm toegenomen. Waar vroeger uitsluitend de winkel en de telefoon werden gebruikt, is er nu een grote diversiteit aan kanalen bij gekomen. Voorbeelden hiervan zijn social media, chat bot, virtual reality en digital out of home (DOOH). Organisaties passen gemiddeld wel 15 kanalen toe. De doelgroep maakt geen onderscheid tussen die kanalen. Voor de doelgroep is elke organisatie één entiteit, ongeacht het kanaal. Via alle kanalen van een organisatie dient daarom de beleving, verhalen over hetzelfde onderwerp, en de service consistent te zijn. Klanten willen bij elk contact slechts één organisatie of één merk zien en ervaren. Om deze reden is een gedegen kanaalstrategie en kanaalmanagement onontbeerlijk.

Kanaalstrategie

Een kanaalstrategie is dé strategie om - op basis van kennis over klanten -  een optimale klantbediening en beleving te bieden. Doel van de kanaalstrategie is een gecoördineerde en effectieve omnichannel inzet van alle kanalen om een hoge vindbaarheid, bereik en plezierige interactie te realiseren. Zodat  klanten zich verbonden voelen door een prettige ervaring én uitstekende service. Alle doelgroepsegmenten ondervinden een naadloze, consistente en gepersonaliseerde ervaring binnen alle kanalen, ongeacht de stap in hun klantreis. Zowel online als offline. Met als resultaat een hoge klanttevredenheid.

Wil je weten hoe je jouw kanaalstrategie ontwikkeld? Download dan onze whitepaper kanaalstrategie VERBINDEN.